Annexe E

Introduction

Blokpoel, H. Bird Hazards to Aircraft. Toronto : Irwin Clark, 1976.

Canada. Transports Canada. Manuel de procédures sur la gestion de la faune de Transports Canada, TP 11500, Ottawa, Transports Canada, 1994.

Chapitre 1

Canada. Transports Canada. Bulletin sur la gestion de la faune dans les aéroports, numéro 22, Ottawa, Transports Canada, 1998.

Canada. Transports Canada. Centre de développement des transports. Estimation initiale du coût des impacts d'oiseaux avec les aéronefs pour l'aviation civile canadienne. Montréal, Transports Canada, 1997.

Cleary, E.C., S.E. Wright et R.A. Dolbeer. Wildlife Strikes to Civil Aircraft in the United States, 1992-1999. États-Unis. Département des Transports. Federal Aviation Administration. Office of Airport Safety et Standards (Wildlife Aircraft Strike Database, Serial Report Number 5), Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 2000.

Hayes, P. Legal Liability — Bird Hazards at Airports, Canada, rapport à Transports Canada, Sécurité et sûreté, Ottawa, Transports Canada, 1997.

Robinson, M. The Potential for Significant Financial Loss Resulting from Bird Strikes in or Around an Airport. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996, Londres, R.-U., IBSC, 1996. 353-367.

Chapitre 2

Canada. Transports Canada. Direction générale de la sécurité du système. Report of a Post-occurrence Safety Review of a Birdstrike Occurrence to B-737, CDN Flight 661, at Calgary International Airport, 17 juin 1993, Ottawa, Transports Canada, 1993.

Canada. Bureau de la sécurité des transports du Canada. Aviation Occurrence Report : Bird Strike to Canadian Airlines International Boeing 737-275, C-GIPW, Calgary International Airport, Alberta, 17 juin 1993, Numéro de rapport A93W0082, Ottawa, Bureau de la sécurité des transports du Canada, 1994.

Perrow, Charles. Normal Accidents : Living with High-Risk Technologies. New York, Harper Collins, 1984.

Perry, Bob. « An Early Morning Wake-up Call. » Air Line Pilot, novembre/décembre 1995, 36-39.

Reason, James. Human Error. Cambridge, Cambridge University Press, 1990.

Reason, James. Managing the Risks of Organizational Accidents, Aldershot, Ashgate Publishing Limited, 1997.

Roland, Harold et Brian Moriarty. System Safety Engineering and Management, New York, John Wiley & Sons, 1990.

États-Unis. National Transportation Safety Board. Recommendations A-96-38 through — 42. Washington, D.C., National Transportation Safety Board, 1996.

Waring, Alan et A. Ian Glendon. Managing Risk : Critical Issues for Survival and Success in the 21 Century. Londres, International Thomson Business Press, 1998.

Chapitre 3

Brooke, M et T. Birkhead. The Cambridge Encyclopaedia of Ornithology. Cambridge, Cambridge University Press, 1991.

Cadma, M.D., P.F.J. Eagles et F.M. Helleiner. Atlas of the Breeding Birds of Ontario. Waterloo, Ontario, University of Waterloo Press, 1987.

Diamond, A.W., et F.L. Filion. The Value of Birds. International Council for Bird Preservation (ICBP) Technical Publication No. 6 (compte rendu de conférence). Kingston, Ontario, ICBP, 1987.

Erskine, A.J. Atlas of the Breeding Birds of the Maritime Provinces. Halifax, Nouvelle-Écosse, Nimbus Publishing Ltd. et Nova Scotia Museum, 1992.

Friend, M., éd. Field Guide to Wildlife Diseases : Volume 1. General Field Procedures and Diseases of Migratory Birds. États-Unis, Département de l'Intérieur, Fish et Wildlife Service Resource Publication 167. Washington, D.C., Département de l'Intérieur, 1987.

Gauthier, J., et Y. Aubry, éd. Les oiseaux nicheurs du Québec : Atlas des oiseaux nicheurs du sud du Québec. Canada. Environnement Canada. Service canadien de la faune. Association québécoise des groupes d'ornithologues (Société pour la protection des oiseaux du Québec). Montréal, Environnement Canada, 1996.

Godfrey, W.E. Les oiseaux du Canada, Édition révisée. Canada. Musée national des Sciences naturelles. Ottawa, Gouvernement du Canada, 1986.

Joseph, R. J., Jr. et N.K. Johnson. A Century of Avifaunal Change In Western North America. Studies in Avian Biology No. 15. Cooper Ornithological Society. Travaux d'un symposium international à la réunion du centenaire de la Cooper Ornithological Society, Sacramento, Californie, Cooper Ornithological Society, 1994.

Welty, J.C. et L. Baptista. The Life Of Birds, quatrième édition. Toronto, Ontario, Saunders College Publishing, 1988.

Chapitre 4

Banfield, A.W.F. The Mammals of Canada. Toronto, University of Toronto Press, 1974.

Burt, W. H., et R. P. Grossenheider. A Field Guide to the Mammals of North America, deuxième édition. Boston, Houghton-Mifflin Company, 1964.

Dobbyn, J. S. Atlas of the Mammals of Ontario. Don Mills, Federation of Ontario Naturalists, 1994.

Murie, O. A Field Guide to Animal Tracks. Boston, Houghton-Mifflin Company, 1954.

Chapitre 5

Aviation Week & Space Technology Aerospace Source Book. New York, The McGraw Hill Companies, 2000.

Banilower, Howard. Bird Ingestion Into Large Turbofan Engines, rapport final. États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration Report CT-93-14. Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 1995.

Business Aviation Fact Book. National Business Aviation Association (NBAA). Washington, D.C., NBAA, 1999.

Canada. Transports Canada. Prévisions de l'aviation 2000 — 2013. Ottawa, Transports Canada, juin 2000.

Current Market Outlook. Seattle, The Boeing Company, 1999.

GAMA Statistics. Washington, D.C., General Aviation Manufacturers Association (GAMA), 9 février 2000.

General Aviation Statistics. United Kingdom, General Aviation Manufacturers and Traders Association (GAMTA), septembre 1999.

Prévisions du marché mondial 1999 — 2018. Blagnac, France, Airbus Industrie, 1999.

World Jet Inventory, Year End 1999. Woodinville, WA, Jet Information Services, Inc., 2000.

Avions régionaux — Perspectives du marché, Montréal, Bombardier aéronautique, 7 mars, 2000.

Sportel, Terah Sunshine. Aircraft Types and How They are Affected by Birds; Fleet Distribution — World-Wide. Waterloo, Ontario, University of Waterloo Faculty of Environmental Studies, 1997.

Chapitre 6

Ashford, Norman, Clifton A. Moore, et H.P. Martin Stanton. Airport Operations. New York, McGraw-Hill Inc., 1997.

Canada. Transports Canada. Aérodromes — Normes et pratiques recommandées, TP 312, Ottawa, Transports Canada, 1993.

Canada. Transports Canada. Prévisions de l'aviation 2000 — 2013. Ottawa, Transports Canada, juin 2000.

Canada. Transports Canada. « Utilisation des terrains au voisinage des aéroports. » Airport Wildlife Management. Bulletin No. 14. Ottawa, Transports Canada, 1994.

Canada. Transports Canada. Utilisation des terrains au voisinage des aéroports, TP 1247. Ottawa, Transports Canada, 1989.

Canada. Transports Canada. Manuel de procédures sur la gestion de la faune, TP 11500. Ottawa, Transports Canada, 1994.

Hodges, K. « Growth Across the Board. » Airports International. juillet/août 1997.

Piers, M. The Development and Application of a Method For the Assessment of Third Party Risk Due to Aircraft Accidents in the Vicinity of Airports. Pays-Bas. National Aerospace Laboratory, NLR. Amsterdam, gouvernement des Pays-Bas.

Rao, Arun et Alistair Pinos. « Bird Strike Threat is Best Countered by Effective Wildlife Control Augmented by Land-use Management. » Journal de l'OACI, octobre 1998.

Robinson, M. The Potential for Significant Financial Loss Resulting from Bird Strikes in or Around an Airport. Travaux et documents. International Bird Strike Committee (IBSC) réunion no. 23, mai 1996. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 353-367

Rowe, Richard. « The Catastrophe Business. » Airports International, juin 1996.

Chapitre 7

Banilower, H. et C. Goodall. Bird Ingestion Into Large Turbofan Engines. États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration Report CT-93/14. Technical Center, Atlantic City International Airport, New Jersey, Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 1995.

Canada. Transports Canada. Annuel. Rapport de sommaire d'impact d'oiseau — aéronefs canadiens : 1999 (et les années précédentes). Transports Canada, Direction de la sécurité des aérodromes, Ottawa, Transports Canada, 1999.

Cleary, E.C., S.E. Wright et R.A. Dolbeer. Wildlife Strikes to Civil Aircraft in the United States, 1991-1999. États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration, Office of Airport Safety and Standards, Wildlife Aircraft Strike Database, Serial Report Number 5. Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 2000.

Robinson, M. The Potential for Significant Financial Loss Resulting from Aircraft Bird Strikes in and Around an Airport. Compte rendu de la 25e réunion du Comité du péril aviaire du Canada, Ottawa, Comité du péril aviaire du Canada, 1996.

Thorpe, J. Fatalities and Destroyed Civil Aircraft Due to Bird Strikes, 1912-1995. International Bird Strike Committee (IBSC) meeting no. 23, Paper IBSC/WP1. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 17-31.

Chapitre 8

Canada. Transports Canada. Bulletin de la faune dans les aéroports, TP 8240, No. 1-22. Ottawa, Transports Canada, 1987-1998.

Canada. Transports Canada. Manuel de procédures sur la gestion de la faune, TP 11500, Ottawa, Transports Canada, 1994.

Cleary, E. et R. Dolbeer. Wildlife Hazard Management at Airports. États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration. U.S. Department of Agriculture, Wildlife Services. Washington, D.C., Federal Aviation Administration/U.S. Département d'Agriculture, 1999.

Donalds, T. « ORM for Airfield Wildlife Hazard. » The Combat Edge. 20-22 décembre 1997.

Deacon, N. Airfield Bird Control — Applying the Principles. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 319-325

Hygnstrom, S.E., R.M. Timm et G.E. Larson, eds. Prevention and Control of Wildlife Damage. États-Unis. Département d'Agriculture. Animal and Plant Health Inspection Service. Animal Damage Control. Great Plains Agricultural Council Wildlife Committee. University of Nebraska Cooperative Extension. 2 volumes. Lincoln, Nebraska, University of Nebraska, 1994.

Organisation internationale de normalisation. ISO 14001 Environmental Management Systems-Specification with Guidance for Use. Suisse, Organisation internationale de normalisation, 1996.

Jacques Whitford Environment Limited. Victoria International Airport Wildlife Management Plan. Canada. Transports Canada. Ottawa, Transports Canada, 1996.

MacKinnon, B. The Role and Value of Awareness Programs in Reducing Bird Hazards to Aircraft. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 237-246.

Robinson, M. The Potential for Significant Financial Loss Resulting from Bird Strikes in or Around an Airport. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 353-367.

Seubert, J. L. Assessing the Implementation of Wildlife Hazard Management Programs at Civil Airports. Travaux de la réunion 22 du Bird Strike Committee Europe (BSCE), Vienne, BSCE, 1994. 275-284.

Steele, W. K. Bird Hazards and their Management at Melbourne International Airport. Birds Australia. Rapport à l'aéroport de Melbourne, 1997.

Rochard, B. Airfield Bird Control — Setting the Standards. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 311-318.

Chapitre 9

Canada. Transportation Safety Board of Canada. Aviation Occurrence Report : Bird Strike to Canadian Airlines International Boeing 737-275, C-GIPW, Calgary International Airport, Alberta, 17 uin 1993, Numéro de rapport A93W0082. Ottawa, Transportation Safety Board of Canada, 1994.

Canada. Transports Canada. Gestion du péril aviaire, TP 13200, Transports Canada, Sécurité et Sûreté, Ottawa, Transports Canada, 1995.

Canada. Transports Canada. Direction générale de la sécurité du système. Report of a Post-occurrence Safety Review of a Birdstrike Occurrence to B-737, CDN Flight 661, at Calgary International Airport, 17 juin 1993, Ottawa, Transports Canada, 1993.

Manuel des opérations (MANOPS). NAV CANADA, modification actuelle.

Perry, Bob. « An Early Morning Wake-up Call. » Air Line Pilot, novembre/décembre 1995, 36-39.

Chapitre 10

Bird Strike Committee Europe. Travaux, 13-16 mai 1996. Londres, R.-U., International Bird Strike Committee, 1996.

Canada. Transports Canada. Loi sur l'aéronautique, modification courante. Ottawa, Transports Canada.

Canada. Transports Canada. A.I.P. Canada (TP2300E), Ottawa, Transports Canada.

Canada. Transports Canada. Jusqu'aux modifications courantes, Règlement de l'aviation canadien, Partie VI — Règles générales d'utilisation et de vol des aéronefs (TP 12604E), modification courante, Ottawa, Transports Canada.

Canada. Transports Canada. Comment éviter les oiseaux (TP 12422). Ottawa, Transports Canada.

Curtis, Todd. Assessment of Bird Strike Accident Risk Using Event Sequence Analysis. Bird Strike Committee Europe meeting no. 23. Londres, R.-U., International Bird Strike Committee (IBSC), 1996.

Eschenfelder, Captain P. Wildlife Hazards to Aviation. Shannon, Ireland, International Society of Air Safety Investigators, octobre 2000.

Riddington, R. The Large Flocking Bird Hazard. Civil Aviation Authority of the U.K (CAA). Royaume-Uni, Flight Safety Foundation, 2000.

Chapitre 11

Air Canada. « Potential For Bird Strikes is Growing, An Agenda for Action. » Flightline, Air Canada's Flight Operations Safety Review (novembre 1998), repris de Air Safety Week.

Canada. Transports Canada. Sommaire des statistiques canadiennes sur les impacts d'oiseau, 1997, Ottawa, Transports Canada, 1998.

Carlson, Janice E. « Moves to Reduce Bird-Aircraft Accidents. » US Air Force News. États-Unis. United States Air Force. AMC (Air Mobility Command), Scott Air Force Base, Illinois, février 1996.

Curtis, Todd. North American Bird Hazard Reduction Efforts Since the 707 AWACS Accident at Elmendorf AFB. Travaux, The International Society of Air Safety Investigators. Seattle, Boeing Commercial Airplane Group, 1997.

États-Unis. National Transportation Safety Board. Aviation Accident/Incident Database 1993-1997. Affiché sur l'Internet. Washington, D.C., National Transportation Safety Board.

Chapitre 12

Alge, Thomas L., GE Aircraft Engines. Canada. Transports Canada. Commercial Transport Engine Bird-Ingestion Design Considerations. Procès-verbal de la vingt-quatrième réunion du Comité du péril aviaire du Canada, avril 1996. Richmond, C.-B., Canada, Transports Canada, 1996.

Alge, Thomas L. et John T. Moehring. The Worldwide Bird Problem — Effects on Aircraft, Status of the Problem and Control of the Hazard. Document. Joint Meeting of the Flight Safety Foundation 49th Annual International Seminar, the International Federation of Airworthiness 26th International Conference and the International Air Transport Association. Dubai, Émirats des états arabes, 14 novembre 1996.

---. The Engine Birdstrike Hazard as Influenced by the Global Environment of Current Regional Airlines and Corporate Jet Operations. Document. 9th Annual European Aviation Safety Seminar (EASS) of the Flight Safety Foundation, Amsterdam, Pays-Bas, 4 mars 1997.

Banilower, Howard. Bird Ingestion Into Large Turbofan Engines, Final Report. États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration Report CT-93-14. Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 1995.

Bird Strike Committee USA. Understanding and Reducing Hazards to Aircraft. Présentation au Bird Strike Committee U.S.A. 1998.

Curtis, Todd. North American Bird Hazard Reduction Efforts Since the 707 AWACS Accident at Elmendorf AFB. Travaux, The International Society of Air Safety Investigators. Seattle, Boeing Commercial Airplane Group, 1997.

General Electric. « Engine Successful in Bird Strike Test. » Communiqué de presse. Evendale, Ohio, General Electric, 10 juillet 1995.

Martindale, Ian. Rolls-Royce plc. Bird Ingestion and Rolls-Royce Aero Engines. Document. The International Bird Strike Committee, réunion no. 23, Londres R.-U., mai 1996, IBSC, 1996.

Parker, Richard. Pratt and Whitney. Harmonizing Engine Design Rules United States — Europe. Document. Bird Strike Committee Europe, réunion no. 22. Vienne, BSCE, 1994.

Phillips, Edward H. « Bird Strike Threat Draws New Warning. » Aviation Week and Space Technology, 5 février 1996.

Rolls-Royce plc. « Rolls-Royce Trent Passes Major Bird Strike Test. » Journal of Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 1er novembre 1993.

Speelman, Ralph J., Malcolm E. Kelley, Robert E. McCarty et Jeffrey J. Short. Aircraft Birdstrikes : Preventing and Tolerating. Paper. The International Bird Strike Committee (IBSC), réunion no. 24, Stara Lesna, Slovaquie, septembre 1998, IBSC, 1998.

États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration. Final Rule 14 CFR Parts 27 and 29 Rotorcraft Regulatory Changes based on European Joint Aviation Requirements, Federal Register : (Volume 61, Number 92). Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 1996.

États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration. Notice Of Proposed Rulemaking, 14 CFR Parts 23, 25 and 33, Airworthiness Standards; Bird Ingestion, Federal Register, 11 décembre 1998 (Volume 63, numéro 238). Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 1998.

États-Unis. Département des transports. Federal Aviation Administration. Revised Standard, CFR Part 33, Airworthiness Standards; Bird Ingestion, Federal Register, 14 septembre 2000. Washington, D.C., Federal Aviation Administration, 2000.

Chapitre 13

Richardson, W.J. Serious Bird Strike-Related Accidents to Military Aircraft of Europe and Israel : List and Analysis of Circumstances. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996. Londres, R.-U., IBSC, 1996. 33-56.

Richardson, W. J. (Canada) et Tim West (R.-U.). Serious Birdstrike Accidents to Military Aircraft : Updated List and Summary. WP-. Travaux et documents, réunion 25 du International Bird Strike Committee, Amsterdam, Pays-Bas, avril 2000, IBSC, 2000. 67-97.

Chapitre 14

Green, J., J. Bahr, R. Erwin, J. Buckingham et H. Peel. Reduction of Bird Hazards to Aircraft : Research and Development of Strobe Light Technology as a Bird Deterrent. Canada. Transports Canada. Centre de développement des transports. Rapport préparé par The Delta Environmental Management Group Ltd. (Vancouver) et The Southwest Research Institute (San Antonio, Texas). Montréal, Transports Canada, 1993.

Greneker, G. Radar to Detect Foreign Object Ingestion by a Jet Engine. Travaux de la International Society for Optical Engineering, 13e Symposium international annuel sur Aerosense, Session 1 : Radar Sensor technology IV. Volume 3704, Orlando, Floride, 1999.

Leshem, Y., J. Shamoun-Baranes, M. Yanai, R. Tamir et Y. Yom-Tov. The Development of a Global Database on Bird Movements and Bird Strikes in Military and Civilian Flight. Paper. Le International Bird Strike Committee (IBSC), réunion no. 24, Stara Lesna, Slovaquie, septembre 1998, IBSC, 1998.

Lovell, C.D. et R.A. Dolbeer. Validation of the United States Air Force Bird Avoidance Model. Wildlife Society Bulletin 27(1)1999, 167-171.

Nordwall, Bruce D. 1997. « Radar Warns Birds of Impending Aircraft. » Aviation Week & Space Technology, 10 mars 1997, 65-66.

Seegar, W.S., M.R. Fuller, P.W. Howey et Y. Leshem. Satellite Telemetry, a Tool for Tracking and Monitoring Bird Movements from a Local to Global Scale. Travaux et documents, réunion 24 du International Bird Strike Committee (IBSC), Stara Lesna, Slovaquie, septembre 1998, IBSC, 1998. 443-462.

Shannon, H.D., W.S. Seegar, G.S. Young, C.J. Pennycuick, M.R. Fuller, M.A. Yates, B.J. Dayton, M.B. Henke, M.A. Bramer, T. Maechtle et L. Schueck. Bird Flight Forecast and Information System. Travaux et documents, réunion 24 du International Bird Strike Committee (IBSC), réunion no. 24, Stara Lesna, Slovaquie, septembre 1998, IBSC, 1998. 297-301.

Short, J.J., M.E. Kelley et J. McKeeman. Recent Research into Reducing Birdstrike Hazards. Travaux et documents, réunion 23 du International Bird Strike Committee (IBSC), mai 1996. Londres, U.K, IBSC, 1996. 443-462.

Date de modification :